Prailginti mokslo metai – gerai ar vis dėlto ne?

Birželio 15 d. pasibaigė pirmieji prailginti mokslo metai, kurių neteko pajusti tik abiturientams. Jų mokslo metai baigėsi gegužės mėnesį, tačiau jiems buvo didelis iššūkis – išlaikyti egzaminus, kurių atsakymus jie sužinojo prieš mėnesį. Kalbant apie visus mokinius – jie šiemet į mokyklą turėjo eiti papildomas dvi birželio mėnesio savaites. Daugumos mokinių bei mokytojų, su kuriais kalbėjau šia tema, nuomone - šis įstatymas turėjo daugiau žalos nei naudos, kadangi birželio pradžioje lauke buvo tikrai šilta ir efektyviai mokytis nebuvo galimybių. Pačiai teko tai patirti ir man iškilo klausimas, į kurį vis ieškau atsakymo – kodėl reikėjo ilginti mokslo metus,jeigu nebuvo sudarytos tinkamos sąlygos efektyviam mokymuisi? Panašūs klausimai iškilo ir Krakių Mikalojaus Katkaus gimnazijos lietuvių mokytojai Irmai Marčienei, Kėdainių rajono metų mokytojui Vaidui Grišinui, Kėdainių rajono mokinių tarybos pirmininkei Karolinai Pralgauskytei bei būsimam Josvainių gimnazijos abiturientui Nojui. Pasikalbėjus su šiais žmonėmis – išryškėjo vienas dalykas –visų mūsų nuomonė panaši. Diskutavome šiais klausimais:

Kokia jūsų nuomonė apie mokslo metų ilginimą?

Irma Marčienė: Manau,jog mokslo metų ilginimas nebuvo efektyvus. Tai, kad mokomasi vasarą, tarsi užblokuoja norą mokytis. Iš patirties galiu pasakyti, jog stropius, atsakingus ir motyvuotus mokinius tenkino ankstesnė tvarka, nes jie įstojo į norimas ugdymo įstaigas, jas baigė, turi puikius darbus. Ar tai ne geriausias motyvas?

Vaidas Grišinas: Mokslo metų ilginimą vertinu dviprasmiškai. Jeigu kitais metais vėl bus pratęstas mokymosi laikas bus tikrai sunku. Jau šis karštas pavasaris parodė kaip krenta mokinių (ir mokytojų) darbingumas.

Karolina Pralgauskytė: Visų pirma, manau, kad mokslo metų ilginimas turi tiek pliusų, tiek minusų. Mokslo metų ilginimas turėtų sumažinti namų darbų krūvį, mokytojai turėtų daugiau laiko paaiškinti programų turinį.Tačiau, kad ir kaip skaudu sakyti, bet manau, kad reikėjo pradėti ne nuo to!Kartu su mokslo metų pratęsimu reikėjo peržiūrėti ir mokymosi programas,pagalvoti apie sąlygas mokyklose, kai termometrai pasiekia milžiniškus skaičius, ir žinoma suprasti, kad visos norimos edukacinės veiklos ne visada yra įmanomos.

Nojus:  Mano nuomonė apie mokslo metų ilginimą yra neutrali, nesu nei už, nei prieš. Žinoma, atostogas norėtųsi pradėti anksčiau. Taip, sutinku, mokymasis birželio mėnesį yra visiškai neproduktyvus. Teoriškai pamokos turėtų vykti įprastu režimu, tačiau nei mokiniai, nei mokytojai nerodo didelio noro sėdėti pamokose, ypač kai lauke toks oras.

Kokias siūlytumėte alternatyvas, kad birželį mokymasis būtų efektyvus?

Irma: Kadangi mokslo metų ilginimui nepritariu, efektyvių alternatyvų negaliu pasiūlyti. Nebent dar kartą koreguoti programas.

Vaidas: Efektyvumas. Pirma, reikėtų 10 klasių mokiniams (gal) vėliau vykdyti PUPP. Antra, tikslingesnis ugdomojo proceso paskirstymas, kad pažintinės ekskursijos ar žygiai vyktų būtent vasaros laikotarpiu.

Karolina:Manau,kad mokymosi efektyvumas birželio mėnesį ypatingai priklauso nuo mokyklų administracijų bei mokytojų. Buvo tikėtasi, kad papildomos dienos bus išnaudotos projektinėms veikloms, ekskursijoms ar išvykoms į muziejus, tad mano siūlymas ir būtų stengtis jog visos šios idėjos būtų įgyvendintos. Jei papildomos dienos bus praleistos produktyviai ir įdomiai mokiniai tikrai norės mokytis net ir birželio mėnesį.

Nojus: Kalbant apie alternatyvas, tai man asmeniškai tas kelias savaites norėtųsi skirti ne pamokoms, o įvairiems projektams, paskaitoms ,būtų puiku,jei atvyktų lektoriai, pravesti įdomių ir naudingų paskaitų. Žodžiu birželio mėnesį norėtųsi skirti ne vadovėliams, o savęs tobulinimui.

Kaip manot, kokių pokyčių reikėtų švietime?

Irma: Kalbant apie mano dėstomą dalyką (lietuvių kalbą ir literatūrą), būtent pokyčiai labiausiai ir neramina. Išmokėme vaikus rašyti interpretacijas, jas pakeitė samprotavimo rašinys, išmokėme juos rašyti, ateityje liks tik literatūrinis rašinys. Rašto darbų vertinimo kriterijai koreguojami kiekvienais metais.Lituanistai tuo labai piktinasi.

Vaidas: Kad pasiekti geresnių mokymosi rezultatų reikia ilginti ne mokslo metus, o keisti mokymosi programas, kurios dažnai yra perkrautos neesminiais faktais. 

Karolina: Aš manau, kad pirmiausiai reikėtų pakeisti švietimo sistemos tikslo įgyvendinimo būdą. Švietimo sistemos viena iš misijų yra ugdyti brandžią, atsakingą, aktyvią asmenybę, tačiau kartais atrodo, kad sistema nori išugdyti tik geriausią egzaminų rezultatą gavusį mokinį. Mokyklose per mažai dėmesio skiriama praktinėms veikloms, kurios daugiausiai ir prisideda prie mūsų tobulėjimo, viskas orientuota į puikius rezultatus, bet juk neužtenka žinoti tik teorijos, ją reikia mokėti pritaikyti ir praktiškai.

Nojus: Apie pokyčius švietime nenorėčiau daug kalbėti, o išsakius savo nuomonę, neabejoju, susilaukčiau daug kritikos (juokiasi). 

Ko labiausiai palinkėtumėte mokytojams bei mokiniams papildomų dviejų savaičių mokslo laikotarpiu?

Irma: Ramybės (šypsosi). Žinoma, kantrybės, išradingumo bei kūrybiškumo. 

Vaidas: Mokiniams ir mokytojams palinkėčiau, kad į mokslo metų prailginimą žvelgtų kaip į kūrybinių galimybių kupiną laikotarpį, o ne varginantį dviejų savaičių egzistavimą.

Karolina: Visiems mokytojams, mokiniams linkiu, kad prailgintų mokslo metų dienos būtų efektyvios, produktyvios bei puikiai nuteiktų taip ilgai lauktoms vasaros atostogoms!

Nojus mokiniams ir mokytojams linkėjo sėkmingai užbaigti mokslo metus ir pasiruošti kitiems, kurie ko gero bus dar ilgesni (juokiasi). 

Sužinojus įvairių žmonių nuomones galima teigti, jog į mokslo metų prailginimą neigiamai žvelgia ne tik mokiniai, bet ir mokytojai. Dauguma mano, jog daug ką švietime reiktų keisti ir kad visi kartu susijungę, galėtumėm ką nors pakeisti, kadangi mokslas šiais laikais yra svarbus. Gaila, tačiau Švietimo ministerija žiūri, kuris gi abiturientas egzaminų sesijoje pasirodys geriau už kitą, o ne kuris abiturientas turės šviesesnę ir laimingesnę ateitį.

Sparčiai artėja nauji mokslo metai, kurie šiemet prasidės rugsėjo 3 d. Nauji metai – nauji įstatymai.2019-aisiais metais, stojantys į aukštąsias mokyklas, turės žiūrėti, jog išeitų tinkamas vidurkis, jog įstotų į norimą mokyklą nei kokie bus egzaminų rezultatai. Žiūrėsime, kaip tai veiks mokinius. Artėjančių mokslo metų proga visiems norime palinkėti kantrybės, kūrybingumo, susikaupimo bei pozityvumo!

Monika Šaliakaitė



Griežtai draudžiama Kėdainietis.lt paskelbtą informaciją naudoti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse be raštiško ar žodinio redakcijos sutikimo, o jei sutikimas buvo gautas, būtina nurodyti Kėdainietis.lt kaip šaltinį ir naudoti aktyvią Kėdainietis.lt nuorodą.

Prie kiekvieno Jūsų komentaro bus rodomas IP 54.156.51.193.

Rašyti

Portalo Kėdainietis.lt redakcija neatsako už komentarus ir jų neredaguoja, tačiau pasilieka teisę pašalinti tuos skaitytojų komentarus, kurie yra nekultūringi, pažeidžia įstatymus ar reklamuoja. Informuokite redaktorius apie netinkamus komentarus Kedainiai@internetozinios.lt. Už komentarus tiesiogiai ir individualiai atsako juos paskelbę skaitytojai, kurie gali būti patraukti baudžiamojon, administracinėn ar civilinėn atsakomybėn.

Taip pat skaitykite

Spektaklis „Scenos gražuolė"

Gražiausia 1660-ųjų Londono moteris iš tikrųjų buvo... vyras.

Grįžta protmūšiai!

Nuo rugsėjo 5 d., kiekvieną trečiadienį, restorane "Grėjaus namai vėl rinksis protmūšių aistruoliai.