Ta tolima šalis – Amerika – nuo sen? laik? m?s?, lietuvi?, svajoni? kraštas. Kaip siuv?jui Vincui ar Bekampio Agotai iš Keturakio pjes?s... Po Rusijos embargo Amerika, regis, tur?jo tapti ne tik eilini? pilie?i?, bet ir verslinink? svajoni? kraštu. Juk trys šimtai milijon? vartotoj?, tad nuod?m? neišnaudoti bent menkiausios galimyb?s patekti ? toki? rink?.
Jau po keli? savai?i? Lietuvos verslininkai gal?s eksportuoti m?s? ir jos produktus ? Jungtines Amerikos Valstijas. Skamba išdidžiai. Kaip ir tas faktas, kad po sunki? ir ilg? deryb? esame pirmoji Europos S?jungos valstyb?, susitarusi d?l tokios pla?ios apimties eksporto leidimo. Ministerija ir diplomatai savo misij? ?vykd?. Dabar laukia ne mažiau svarbus etapas – m?s? m?sos perdirb?j? darbas su JAV importuotojais ir vartotojais. Taigi vartai m?s? produkcijai atverti, ta?iau ar mes sugeb?sime pro juos pergalingai ?žygiuoti?
Pra?jusi? savait? kartu su socialini? partneri? delegacija teko lankytis šioje šalyje. Viešint ?kiuose, bendraujant su JAV fermeriais ir valdžios institucij? atstovais, man?s neapleido mintis, kas gi svarbiausia žengiant ? šios ekonomikos milžin?s rink?. Taip, artimiausi m?s? kaimynai jau seniai žino, kad lietuviški produktai yra puikios kokyb?s, skan?s ir nat?ral?s, ta?iau JAV rinkai šitokio žinojimo tikrai neužteks. Ši? didžiul? valstyb? sudaro atskiros valstijos, o tai lemia tiek ekonominius, tiek teisinius, tiek kult?rinius skirtumus.
?veikti biurokratinius barjerus, suderinti kr?vas popierizmo, oficialius dokumentus arba, žmoni? kalba tariant, tiesiog pad?ti maisto perdirbimo ?mon?ms atrasti naujas rinkas – vienas iš svarbiausi? Žem?s ?kio ministerijos tiksl?. Ta?iau kartais atrodo, kad ministerija dar ir produkcij? ? sve?ias šalis gabenti tur?s. Bet stebukl? neb?na, kaip ir nebus to, kad amerikie?iai, nieko apie Lietuv? nežinodami, stebuklingu b?du pam?gs m?s? gaminius. Verslas tur?jo laiko sukaupti b?tin? žini?, užmegzti pažin?i?, ištirti vartotoj? poreikius. Tik klausimas, ar tinkamai išnaudojo t? laik?. Susidaro ?sp?dis, kad lietuviai nori ?iupti jaut? už rag? ir prekiauti iš karto visoje JAV. Ta?iau ekspertai jau prieš gerus metus kartojo – taip nieko nebus – vartotoj? poreikiai JAV labai skirtingi, tad prad?ti veikti reik?t? nuo vienos konkre?ios valstijos ar regiono ir ?sigilinti ? jos rinkos subtilybes. Reikia žengti žingsnis po žingsnio ir sukaupti patirties, kuri pravers ?sitvirtinant kitose valstijose. Kaip ir nebus šimtaprocentini? marž?, prie kuri? m?s? perdirb?jus buvo ?pratinusi Rusija. Ne?domu? Užtat stabilu.
Žinau, kad dažnas m?s? verslininkas ?sivaizduoja, es?, tereikia išversti etiket? ? angl? kalb?, užklijuoti ant prek?s lipduk? ir pus? darbo padaryta. Amerikoje visai kita ir mat? sistema. O m?s? verslininkai, ?prat? prie greito pelno, tik rauko nos? išgird? apie b?tinas investicijas. Buvome prijunk? prie rusiškos rinkos, kur rinkodara nieko nekainavo, užteko, kad produkto etiket?je buvo užrašas „Pagaminta Lietuvoje“ ir sviestas ar dešra buvo pasmerkti s?kmei. Akivaizdu, kad Amerika toki? triuk? nesupras. Tad jau pernai steng?m?s pad?ti Lietuvos gamintojams: ministerijos kvietimu vieš?jo ekspertai iš JAV ir reng? seminarus Lietuvos maisto perdirb?jams, besidomintiems eksporto ? JAV galimyb?mis. Amerikie?iai pabr?ž?, kad ? j? rink? patekti nors ir sunku, bet tikrai verta. Be to, Amerikos vartotoj? „hamburgeriais“ stebinti ir nereikia – jie vis dažniau ieško sveiko, ekologiško ir nat?ralaus maisto. Jiems reikia b?tent to, k? mes ir galime pasi?lyti – neužteršt?, sveikoje aplinkoje užaugint? produkt?.
Kitas klausimas – kiekiai. Kilogram? dešros ar s?rio ? Amerik? gali nuvežti nebent gimin?ms pasmaguriauti. Eksportuotojams reikia vienytis. Ta?iau baim? „susimesti“ su konkurentu kol kas pernelyg didel?. Ir ta baim? tampa stabdžiu žengiant ? didžiausi? potencial? turin?ias pasaulio rinkas. Ne tik Jungtines Valstijas, bet ir Arab? Emyratus domina m?s? išskirtinis kokybiškas ir nat?ralus maistas, ta?iau d?l didesni? kieki? m?s? verslininkai turi susivienyti – t? tvirtinau jau seniau ir kartosiu nuolat. O kalbant apie Kinijos platybes reik?t? galvoti ne tik apie Lietuvos, bet ir apie vis? Baltijos šali? bendro eksporto strategij?. O juk mes visi gal?tume eiti ? rink? kaip vienas ženklas! Ir dar tam panaudoti ES si?lom? param?. Ta?iau sp?kite, kiek šiuo metu Lietuvos ?moni? naudojasi ES rinkodaros parama reklamai Jungtin?se Amerikos Valstijose? Užteks vienos rankos piršt?? Deja, užlenkti tereikia tik vien? piršt?... Kaip ten beb?t?, šaukštas m?s? verslui duotas, o koš? išsivirti reikia patiems.
Virginija Baltraitien?, Žem?s ?kio ministr?, Darbo partijos frakcijos nar?
Griežtai draudžiama Kėdainietis.lt paskelbtą informaciją naudoti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse be raštiško ar žodinio redakcijos sutikimo, o jei sutikimas buvo gautas, būtina nurodyti Kėdainietis.lt kaip šaltinį ir naudoti aktyvią Kėdainietis.lt nuorodą.
Portalo Kėdainietis.lt redakcija neatsako už komentarus ir jų neredaguoja, tačiau pasilieka teisę pašalinti tuos skaitytojų komentarus, kurie yra nekultūringi, pažeidžia įstatymus ar reklamuoja. Informuokite redaktorius apie netinkamus komentarus Kedainiai@internetozinios.lt. Už komentarus tiesiogiai ir individualiai atsako juos paskelbę skaitytojai, kurie gali būti patraukti baudžiamojon, administracinėn ar civilinėn atsakomybėn.
Taip pat skaitykite
Kaip apskaičiuoti krovinių draudimo kainą?
Partnerio turinys
Krovinio draudimo kaina gali skirtis priklausomai nuo kelių veiksnių, įskaitant krovinio vertę ir tipą. Krovinio vertė yra esminis veiksnys, lem...
Kaip prailginti starterio tarnavimo laiką?
Partnerio turinys
Starteris yra svarbus automobilio uždegimo sistemos komponentas, atsakingas už variklio apvertimą ir transporto priemonės užvedimą. Jį maitina ...